blue, black, and orange abstract painting

Józef Chełmoński „Czwórka” – krótkie przedstawienie obrazu

W poniższym tekście zostanie przedstawione dzieło malarza, jakim był Józef Chełmoński „Czwórka”.

Jaką historię ma „Czwórka” Chełmońskiego?

Józef Chełmoński był polskim malarzem niedocenianym w swoim kraju. W 1875 udał się jednak do Paryża, gdzie zaczęła się jego prawdziwa kariera malarska i popularność. Jego obrazy chętnie kupowali amerykańscy kolekcjonerzy, którzy zachwycali się egzotycznymi dla nich strojami i rozległymi pejzażami. Obraz malarza Józef Chełmoński „Czwórka„, był malowany w paryskiej pracowni – nie w plenerze. Inspirowany był swoim pobytem na Kresach i przedstawiał Ukraińskie pejzaże. W tamtych latach Chełmoński malował wiele takich samych obrazów, ponieważ był na nie popyt, a artyście zależało, aby odbić się od dna finansowego i biedy, jakie napotkał w Polsce. Autor powrócił do ojczyzny, zostawiając tytułowe dzieło w Paryżu. Kiedy informacja ta wyciekła do znajomych Józefa, szybko zorganizowano akcję przywiezienia obrazu do Polski. To właśnie dzieło wisi obecnie w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Józef Chełmoński – Czwórka

Co przedstawia obraz?

Obraz przedstawia cztery pędzące konie, przewodzone przez ukraińskiego chłopa na wozie. Zwierzęta przedstawione są w szaleńczym galopie, a ich naturalne rozmiary nadają obrazowi dynamiki i autentyczności. Za ukraińskim woźnica siedzi drugi mężczyzna, który pali fajkę. W tle rozciągają się szare krajobrazy równin. Cały obraz jest bardzo dynamiczny i jest wybitnym przedstawienie nurtu naturalizmu.

Autor

.pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-176.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-the-content.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-avatar img { width: 80px !important; height: 80px !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-176.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-the-content.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-avatar img { border-radius: 50% !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-176.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-the-content.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta a { background-color: #655997 !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-176.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-the-content.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta a { color: #ffffff !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-176.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-the-content.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta a:hover { color: #ffffff !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-176.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-the-content.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-recent-posts-title { border-bottom-style: dotted !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-176.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-the-content.box-instance-id-1 .pp-multiple-authors-boxes-li { border-style: solid !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-176.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-the-content.box-instance-id-1 .pp-multiple-authors-boxes-li { color: #3c434a !important; }